Element VATRA Životni ciklus 12-18 godina

krug 5 elemenata

Element VATRE:

Period adolescencije: 12 do 18 godina.

 

Kako element drva u životnom ciklusu čovjeka obuhvaća ekspanzivan razvoj svih životnih područja, tako tranzicija u elementu vatre predstavlja širenje i produbljivanje svih kapaciteta razvijenih u razdoblju elementa drva. U periodu elementa vatre javlja se unutarnja potreba za širenjem u životnom okruženju što se manifestira u traženju poslova, aktivnostima izvan kuće i dr.

Težnja, strast, potreba ili želja je jedna od odlika životnog ciklusa vatre. U ciklusu drva djeca brzo razvijaju određene želje, no brzo ih i zaboravljaju. Vatra te težnje potencira i stvara svojevrsnu patnju koja osobu navodi da se otvore prema svijetu i krenu zadovoljavati te iste težnje. Težnja vatre ima odliku da pokrene, da transformira i da spaja što je vidljivo u odnosima s partnerima gdje nas vatra potiče da se otvorimo i prepustimo partneru. Na razini duše vatra ima odliku povezivanja i svjesnosti. Element vatre budi u nama potrebu da stvaramo odnose i zajedništvo s dugim ljudima i prirodom i da cijenimo naše sličnosti i različitosti, te da nas podsjeti da smo svi dio jedne cjeline. Element vatre također se može u aspektu životnog ciklusa velikim djelom pronaći i u ranoj odrasloj dobi.

 

Period adolescencije:

 

Faza adolescencije iznimno je važna jer u njoj možemo vidjeti prve obrasce ili temelje razmišljanja i identiteta koji će se razvijati u kasnijim životnim fazama razvoja. Identitet ega znači znati tko sam i kako se uklapam u ostatak društva. Identitet ega zahtjeva da sve što smo naučili o životu i samima sebi uklopimo u cjelovitu sliku o samima sebi i da tu sliku koju smo stvorili društvo koje nas okružuje smatra svrhovitom.

 

U ovoj razvojnoj fazi više je stvari koje olakšavaju razvojni proces. Prva je kultura koju su razvile zrele odrasle osobe u kojoj adolescent nalazi inspiraciju i modele koje želi integrirati u svoju sliku o sebi. Druga stvar koja olakšava razvoj identiteta je jasnoća i odgovornosti i prava u pristupanju zrelom svijetu. Ta jasnoća, prava i odgovornosti u raznim kulturama poprimaju različite oblike kroz razna postignuća i rituale koji dijele svijet odraslih i djece. U tradicionalnim i prirodnim društvim od dječaka se npr. Može tražiti da samostalno napusti sigurnost sela ili zajednice i preživi sam određeno vrijeme izvan sigurnosti istih, ili da ulovi simboličnu životinju ili pronađe životnu viziju. Djevojčice ili dječaci mogu biti postavljeni pred izazove ili testove izdržljivosti, simboličkim ceremonijama ili edukativnim iskustvima. U bilo kojem slučaju razlika između nemoćnog i manje odgovornog perioda života svakog pojedinca se u ovom periodu razvoja kristalizira.

 

Bez svih ovih prelaznih mogućnosti teško da bismo mogli percipirati konfuziju identiteta, što može dovesti do ispoljavanja nesigurnost po pitanju vlastitog mjesta u društvu i svijetu. Kada se pred adolescenta stavi izazov prihvaćanja vlastite moći i odgovornosti u bilo kojem od navedenih oblika javlja se kriza identiteta. I prvi puta se počinje duboko istraživati pitanje: “Tko sam ja?” i “Što želim za sebe u životu?”, “što me ispunjava?”

 

U slučaju da adolescent počinje razvijati jak ego identitet time što je intenzivno uronjen u samo određeno društvo ili subkulturu, smanjuje se prostor za toleranciju i mogućnost usvajanja ostalih karakteristika identiteta, što može dovesti do fanatizma. Fanatik vjeruje da je njegov put jedini ispravan. Ovaj razvojni period prepun je idealiziranja i tendencije da se svijet i događaji gledaju iz crno bijele perspektive. Takve osobe promovirati će vlastiti životni stil ne uzimajući u obzir pravo drugih da se ne slažu s njima.

 

U drugoj krajnosti, koja je možda i teža od fanatizma je nedostatak identiteta koji se odnosi na odbacivanje ili poricanje. Adolescenti mogu ući u fazi poricanja njihovog sudjelovanja u svijetu odraslih i još više odbijati potrebu za razvojem vlastitog identiteta. Neki adolescenti dopuštaju sebi stopiti se s određenom grupom, posebno grupama koje detaljno pružaju osjećaj pripadnosti i identiteta kao što su vojne organizacije, vjerske grupe, interesne skupine, grupe koje su na bilo koji način isključene od zahtjeva svakodnevnog društva i kulture. Ova razvojna faza može dovesti do toga da je lakše ući u fanatizam ili odbijanje razvoja identiteta nego suočiti se sa činjenicom da još uvijek ne znamo tko smo.

 

Uspješna integracija ove razvojne faze je vjernost. Vjernost vodi do odanosti, sposobnosti da živimo određene principe u društvu bez obzira na njihove nesavršenosti ili nekonzistentnosti. Ovdje se ne misli na slijepu odanost i prihvaćanje nesavršenosti principa koje živimo i razvijamo, jer ako smo već razvili naš odnos s društvom i prirodom želimo da ono postane što bliže principima koje živimo. A vjernost u u ovom životnom periodu znači da smo pronašli način kako da širimo principe koje živimo društvu i razvijamo ih dalje…

 

…Pronalazimo smo svoje mjesto pod suncem…

 

Iz elementa VATRE tranziciju životnih razdoblja slijedite kroz element ZEMLJE na ovoj poveznici…